Mijn werkwijze

Je hebt besloten je tekst door mij in te laten spreken. Maar hoe nu verder? Ik laat je met een eenvoudig overzicht zien welke stappen ik doorloop om tot een uitmuntend resultaat te komen. Openheid tijdens een samenwerking vind ik belangrijk. Ik maak daarom geen geheim van mijn werkproces.

  • Eerste contactmoment

    Je bestelt een voice-over voor jouw project via het bestelformulier of per mail. Ik zal een aantal vragen stellen, zoals: hoe wil je naar de ontvanger van je boodschap communiceren? Welk gevoel wil je als bedrijf uitstralen naar je klanten? Denk hierbij aan de tone-of-voice. Ook niet onbelangrijk: je script. Is het script al af? Dan kan ik direct aan de slag. Is er twijfel over het script? Dan sta ik klaar met advies.

  • Onderzoek

    Voordat ik een tekst inspreek, moet ik weten waar de tekst over gaat. Daarom doe ik altijd uitgebreid onderzoek naar het desbetreffende bedrijf. Het is belangrijk om als voice-over vanuit het perspectief van de klant van het bedrijf te kijken. Hoe ziet de website eruit? Maakt het bedrijf gebruik van social media en op welke manier correspondeert het bedrijf via deze kanalen? Ook kijk ik of de opdrachtgever eerdere producties online heeft staan. Deze analyseer ik en neem ik mee tijdens het inspreken. Als een voice-over niet weet waar 'ie over praat, dan hoor je dat!

  • Voorbereiding

    Een goed begin is het halve werk. Hetzelfde geldt voor het werk van een voice-over. Ik zorg er altijd voor dat ik goed warmgedraaid ben voordat ik de vocal booth in ga en begin met inspreken. Ik doe stemoefeningen, zorg dat ik wat water klaar heb staan en - hoe raar het misschien ook klinkt - een droge mond heb met zo min mogelijk speeksel. Te veel speeksel zorgt voor smakjes in de opname. Die kan je tijdens het nabewerken weghalen, maar voorkomen is beter. Dat scheelt namelijk een hoop tijd en je loopt niet het risico dat de kwaliteit achteruit gaat door het vele geknip en geplak. Bij de voorbereiding hoort ook het creëren van een mappenstructuur en documentatie van de klant. Alle audiobestanden (zowel kaal als bewerkt) en scripts plaats ik netjes in mappen. Mocht de klant het geleverde werk eens kwijtraken, dan kan hij of zij de opnames gewoon opnieuw opvragen.

  • Action!

    Dit is voor mij het leukste gedeelte: het inspreken van de tekst. Ook is dit het moment dat uiterste concentratie is vereist. Daarom gaat mijn telefoon uit en zorg ik voor rust in mijn opnameruimte. Is mijn software goed ingesteld, staat de gain op de juiste sterkte (= hoe hard een signaal de microfoon binnenkomt) en heb ik de eisen van de klant goed in mijn hoofd zitten? Nu is het slechts een kwestie van blijven opnemen tot ik het 100% goed heb ingesproken. Sommige opdrachten zijn wat langdradiger of vereisen meer aandacht dan normaal. Om het uur loop ik dan even een rondje om weer op te laden (niet om te roken, want dat doen voice-overs niet).

  • Controle

    Als ik de vocal booth uitkom met het gevoel dat ik op mijn best heb gepresteerd, controleer ik de opnames. Is het echt goed, of kan het nog beter? Ook stel ik mijzelf de vraag of dit echt is waar de klant om heeft gevraagd. In sommige gevallen neem ik op dit punt contact op met de opdrachtgever en vraag ik zijn of haar mening. Ook controleer ik of er geen vreemde dingen in de opname te horen zijn (zoals smakjes, plofjes en kraakjes die niet weg te werken zijn).

  • Schoonknippen

    Tijdens het schoonknippen van de opname zorg ik dat geluidjes tussen de woorden worden weggehaald en dat ik de ademhalingen verwijder. Sommige ademhalingen laat ik expres staan omdat die juist iets kunnen toevoegen aan de opname. Daarnaast breng ik pieken en dalen op niveau. Dit perfectioneer ik later nog tijdens het nabewerken. Op dit punt exporteer ik tevens de opname, zodat ik altijd over een kale versie beschik voor het geval dat...

  • Nabewerken (optioneel)

    Nu is het tijd om de audio na te bewerken en de opname OORgastisch te laten klinken. Het nabewerken van de audio is net als koken: als je tikka masala maakt is het lekker om daar een pepertje door te doen. Maar pas op! Te veel peper kan het gerecht verpesten. Zo werkt dat ook met compressie en EQ. Met compressie kan je de audio wat vetter maken en op niveau brengen. Maar een opname met te veel compressie is vermoeiend om naar te luisteren en klinkt onnatuurlijk. Daarbij moet je rekening houden met de wensen van de klant en zorgen dat de nabewerking past bij de context van de opname. Als je een radioreclame maakt voor Mediamarkt, mag dat een stuk vetter klinken dan een opname voor een meditatie app waarbij juist ontspanning en rust uitgestraald moeten worden.

  • Opname uploaden

    Nadat ik de opname heb geëxporteerd en (voor de zoveelste keer) heb gecontroleerd, stuur ik deze naar de klant. Ik upload het bestand op WeTransfer en verzend een link per mail naar de contactpersoon. Ik zorg ook dat ik een automatische bevestigingsmail ontvang wanneer de e-mail succesvol is aangekomen. Er is niets vervelender dan een opdrachtgever die onnodig wordt opgehouden doordat een mail niet aankomt. Daardoor vertraag je een heel productietraject en dat doet niemand goed.

  • Revisie (optioneel)

    Het kan weleens gebeuren dat een opdrachtgever na oplevering een aanpassing wil. Bijvoorbeeld omdat het script toch anders moet of omdat ik nét iets naast het gewenste resultaat zit. De opdrachtgever heeft in dat geval recht op een gratis revisie. Soms moet de opname helemaal anders en soms gaat het slechts om een klein detail dat de gemiddelde luisteraar niet eens hoort. Het hoort er allemaal bij en ik doe het met veel plezier!

  • Goedkeuring & Reflectie

    Als alles in orde is en ik boven de verwachtingen van de opdrachtgever mijn werk heb uitgevoerd, wordt de samenwerking afgerond. Na goedkeuring vraag ik het eindproduct op als die mogelijkheid er is. Dit gebruik ik voor mijn eigen reflectie en portfolio. Ik reflecteer mijn werk altijd om te zorgen dat ik ook in de toekomst op hetzelfde hoge niveau blijf presteren.

Zijn nog niet al je vragen over het werkproces beantwoord? Neem dan contact met mij op en ik vertel je met alle plezier meer over mijn werkwijze.

Schuiven naar boven