voice-over stemacteur eigenschappen

Welke vaardigheden heb je nodig om voice-over of stemacteur te worden?

Leuk, je hebt een mooie stem en je krijgt er complimentjes over. Maar je bent niet van de één op de andere dag voice-over of stemacteur. Een goede stem hebben is slechts het begin. Je moet over vele andere eigenschappen en vaardigheden beschikken om professioneel de markt op te kunnen gaan (en succesvol te worden). Ik zal er een paar voor je opnoemen.

Sta open voor leermomenten

Probeer deze tip in de breedste zin tot je te nemen. Je gaat niets leren als je de kritiek op je opnames van je omgeving afschuift en wegstopt. Het is in je leerproces heel belangrijk om tips van anderen over je werk met beide handen aan te pakken. Het komt vaak genoeg voor dat ook iemand die géén verstand heeft van voice-overs iets hoort in je opname dat jij niet hebt waargenomen, zoals fouten in klemtoon.

Ik weet nog goed dat ik best koppig kon zijn toen ik net begon als voice-over. Mijn vader was altijd heel eerlijk over mijn opnames en probeerde mij te helpen met ‘goed’ worden waar hij kon. Zo had hij het eens over betrouwbaar klinken en dat dat ontbrak in mijn opnames; ik klonk te glad. Op een goede dag besloot ik toch maar eens te luisteren naar mijn oude heer. Ik ontdekte dat die opmerking goudwaard was. Door mijn manier van inspreken om te gooien, ben ik een stuk beter geworden. Dat heeft zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld. Dus: luister naar de kritiek van je omgeving, ook als het niet leuk is om te horen.

Leer met onwetende opdrachtgevers omgaan

Als voice-over en stemacteur is het van uiterst belang dat je weet hoe je met opdrachtgevers communiceert en je duidelijk weet te maken wat diegene precies kan verwachten. Niet iedereen werkt dagelijks met een voice-over of stemacteur. Als je doorhebt dat iemand eigenlijk niet precies weet wat hij of zij krijgt, wees dan eerlijk. Wees eerlijk over de nabewerking en over de verdere oplevering van de opname.

Iets waar je ook mee moet leren omgaan als stemacteur, zijn prijsonderhandelingen met onwetende opdrachtgevers. Klanten die voor de eerste keer een voice-over boeken, schrikken soms wat van de prijs. Je zal ongetwijfeld weleens meemaken dat een potentiële opdrachtgever zegt: hè? Zo duur? Maar het zijn maar drie zinnetjes! Mijn advies: word niet boos, maar verantwoord je prijs. Geef geen korting, want dan ontkracht je je eigen prijsopbouw en doe je jezelf te kort. Je hebt geïnvesteerd in je carrière en je studio. Dus als jij achter de kwaliteit van je opnames staat, verdien je een normaal salaris. 

Weet aan wie of wat je jouw stem wilt lenen

Dit is iets persoonlijks. Zijn er bepaalde merken, bedrijven, politieke- of religieuze standpunten waar je niet je stem voor wilt inzetten? Schrijf het op voor jezelf. Ik kreeg eens een aanvraag voor een IVR van een lachgashandelaar die lachgas verkocht voor recreatieve doeleinden. Het bedrag dat ik ervoor zou krijgen was verleidelijk, maar toch heb ik besloten de opdracht niet aan te nemen. Allereerst had ik met mijzelf afgesproken geen opdrachten aan te nemen van louche bedrijven die handelen in grijs gebied. Daarnaast dacht ik aan alle andere opdrachtgevers die ik had, zoals overheden en andere organisaties die zich juist actief tegen de verkoop van recreatief lachgas inzetten.

Onderwerpen als lachgas zijn tricky. Evenals politieke en religieuze onderwerpen. Ik heb al meerdere keren opdrachten binnengekregen van propagandistische aard. Opdrachtgevers bleken soms rebelse groeperingen die vanuit het buitenland in Nederland opereerden en zo onjuiste informatie overbrachten naar Nederlanders door middel van video’s op sociale media. Je moet zelf weten welke opdrachten je aanneemt, maar ik geef je graag mee dat het belangrijk is goed na te denken waar je voor wilt staan. Het is namelijk jóuw stem die je met een bepaalde ideologie verbindt. 

Ik hoop dat ik je weer een stukje wijzer heb kunnen maken met mijn brede kennis binnen dit vak. Wil je meer handige tips? Lees dan andere artikelen op het blog.

voice-over microfoon
Deel dit artikel