FAQ

Heb je nog vragen? Misschien staat het antwoord hier wel bij! Mocht je niet kunnen vinden wat je zoekt, stuur mij dan een bericht.

Algemeen

Je kan mijn stem voor bijna iedere productie gebruiken, met uitzondering van persiflages. Voor animatievideo’s, e-learning, commercials, bedrijfsvideo’s, pre rolls, voicemails, billboards en in-store ben ik zeker geschikt!

Dit is een kip en ei verhaal. Er is niet één prijs voor een voice-over, net als dat er niet één prijs is voor een auto. Voice-over tarieven verschillen per productie en kosten berekenen voor een voice-over opname is maatwerk.

Wil je graag weten hoeveel het kost om door mij jouw voice-over te laten inspreken? Bel mij op 085-0602700 of vul het contactformulier in.

Ja, geheel kosteloos en vrijblijvend maak ik een opname van een deel van het script dat je ingesproken wilt hebben.

Een drietal zaken is belangrijk. Allereerst het script en de tone-of-voice. De tone-of-voice is de emotie die naar voren moet worden gebracht in de opname. Een derde ding dat ondersteuning biedt tijdens het opnemen, zijn eventuele videomaterialen en muziek die al zijn geproduceerd. Deze zijn met name handig tijdens het inspreken van korte spots, zodat ik de spot kan afspelen en direct kan opnemen.

Voice-over opnames worden standaard via WeTransfer verzonden.

Ja. Dankzij mijn werk als voice-over en stemacteur heb ik een breed netwerk aan animatoren en videomakers. Als ik de geschikte stemacteur ben voor jouw productie, en je hebt nog geen geschikte videomaker op het oog, dan help ik je graag verder met het zoeken naar de juiste creatieveling voor de visuele kant.

Technisch

Allereerst beschik ik over een professionele thuisstudio. Ik ben zelf van mening dat goede audiokwaliteit begint bij goede akoestiek. Een opname is namelijk niet verhandelbaar als daar allemaal vreemde galm en ruis in te horen is. Mijn studio is ook nog eens geluiddicht, dus bouwvakkers die bij de buurman aan het klussen zijn zorgen niet voor hinder tijdens het opnemen.

Voor het opnemen gebruik ik de RØDE NT1-Kit, een microfoon van hoogwaardige kwaliteit met een lage ruisdrempel. Ook beschik ik over Adobe Audition met een hele lading aan plug-ins om de opnames haarfijn na te kunnen bewerken. Al deze hard- en software is leuk, maar zonder de juiste kennis kom je niet ver. Daarom heb ik de meeste vrijdagavonden tijdens mijn studentenleven besteed aan het leren nabewerken van opnames.

Opnames worden standaard in WAV (48000Hz, 24 bit) geleverd. Andere formaten zijn ook mogelijk op aanvraag.

Ja, ik pas standaard bij iedere opname EQ en lichte compressie toe. Dit scheelt jou weer een hoop werk, want de voice-over is bij oplevering gebruiksklaar en kan direct onder de content geplaatst worden.

Ja, dat kan kosteloos. Echter, de opname wordt wel altijd schoongeknipt.

Ja, dat is mogelijk. Hier staat een kleine vergoeding per minuut tegenover.

Tegen een kleine vergoeding kan ik de opnames apart exporteren en een eventuele mappenstructuur aanmaken.

Uitzendrechten (buy-out)

Een buy-out is verplicht voor de volgende producties: radio- en televisiecommercials, instore messages en social ads (Facebook, YouTube en LinkedIn). Bij de aanschaf van een voice-over voor betaalde kanalen zit de buyout voor de eerste 12 maanden inbegrepen.

De buy-out voor betaalde advertentiekanalen geldt standaard 12 maanden. Bij het verlopen van de buy-out, geldt een bedrag van 50% van de oorspronkelijke prijs bij nader gebruik (tweede termijn van 12 maanden)

Nee, uitzendrechten gelden minimaal 12 maanden of langer.

Ja, voor ieder type medium moet een buy-out aangeschaft worden. Wil je een opname naast nationale televisie, ook op nationale radio uitzenden? Dan betaal je voor beide kanalen een buy-out.

Nee, het aantal kanalen op het zelfde typen medium waarop een opname wordt uitgezonden, beïnvloedt niet de prijs van de buy-out. Het maakt dus niet uit of je mijn stem gebruikt voor een commercial die op NPO 3FM én Radio 538 wordt uitgezonden, of alleen op NPO 3FM. Voorwaarde is wel dat de verschillende kanalen dezelfde reikwijdte moeten hebben (bijvoorbeeld allemaal op nationaal, regionaal of lokaal niveau).

Voice-over begrippenlijst

Ben je nog niet helemaal bekend met de begrippen rondom het voice-over vak? Gebruik dan de onderstaande voice-over begrippen en definities om jezelf wegwijs te maken in de wereld van voice-overs en stemacteurs!

Voice-over

Een voice-over is een aankondiger, verteller of omroeper die te horen is onder audiovisuele content, binnen applicaties en vanuit elektronische apparaten zonder zelf visueel te worden afgebeeld. In tegenstelling tot een stemacteur, vervult de voice-over geen specifiek karakter of personage maar neemt de stem een begeleidende rol aan.

Stemacteur

Een stemacteur is een acteur zonder visuele weergave die een karakter of personage aanneemt onder audiovisuele content, binnen applicaties en vanuit elektronische apparaten. De stemacteur komt voornamelijk voor binnen de entertainmentindustrie, maar is tevens te horen als typetje in radio- en televisiecommercials.

Vocal booth

Een vocal booth is een ruimte of hok met een droge akoestiek voor voice-overs en zangers om zonder reflecties geluid op te kunnen nemen. Vocal booth’s kan je zo duur maken als je zelf wilt. Zo kan je met gemak al tienduizend euro uitgeven aan een professionele vocal booth. Maar voor nog geen honderd euro kan je er ook één zelf bouwen, bestaand uit houten latten en verhuisdekens.

Buy-out

Een buy-out is het bedrag dat wordt betaald voor de gebruiksrechten van een voice-over opname voor een specifiek medium voor bepaalde tijd. Voice-overs verstrekken bij radio- en televisiecommercial meestal een buy-out met een geldigheid van een jaar.

Full buy-out

Wanneer gebruiksrechten van een voice-over opname voor onbepaalde tijd worden verstrekt, spreekt men ook wel van een full buy-out. Dit betekent dat de afnemer de opname onbeperkt mag uitzenden zonder dat de gebruiksrechten verlopen.

Repeat fee

Na het verlopen van een buy-out wordt er bij verder gebruik een repeat fee gefactureerd. Dit is meestal 25 tot 50 procent van de originele prijs. In sommige gevallen rekenen voice-overs of casting-/stemmenbureaus het volledige originele tarief.

Regisseur

De regisseur coacht de voice-over tijdens een opnamesessie (regieaanwijzingen). Zo geeft de regisseur aanwijzingen over de tone-of-voice en of deze juist wordt toegepast, evenals het tempo, intonatie, volume en andere hoorbare elementen. De regisseur zorgt ervoor dat de opname wordt ingesproken naar de wens van de klant. Voice-overs die vanuit huis opnemen regisseren zichzelf of worden per telefoon geregisseerd.

Geluidstechnicus

De audiotechnicus of geluidstechnicus ondersteunt de voice-over en regisseur bij het maken van opnames. Naast dat de technicus zorgt dat de opname loopt wanneer de voice-overs begint te spreken, is de audiotechnicus ook verantwoordelijk voor de nabewerking van de audio. Tegenwoordig is er niet altijd een regisseur bij een voice-over opnamesessie aanwezig en neemt audiotechnicus ook de regie over.

Audacity

Audacity is open source hd-opnamesoftware, geschikt als je net begint als voice-over. De software is gratis te downloaden en makkelijk te gebruiken.

Adobe Audition

Adobe Audition is hd-opnamesoftware die wordt uitgegeven door Adobe. Ondanks dat Adobe Audition erg gebruiksvriendelijk is, beschikt het toch over vele mogelijkheden zoals het importeren van VST-plugins.

Avid Pro Tools

Pro Tools is hd-opnamesoftware die wordt uitgegeven door Avid. Pro Tools is veruit de meest gebruikte software onder audiotechnici, voice-overs en stemacteurs om opnames te kunnen maken. Naast dat je er in hoge kwaliteit je stem mee kan opnemen, kan je deze ook haarfijn mixen met muziek en andere geluiden.

Waves plug-ins

Waves plug-ins zijn populaire extensies bedoeld voor opnamesoftware gebruikt door audiotechnici, voice-overs en stemacteurs. In het Waves-pakket zit ieder gereedschap om een opname mooi te laten klinken. Denk hierbij aan equalizers, compressors, exciters en nog vele andere plugins.

Tone-of-voice

De tone-of-voice, ook wel stemstijl genoemd, is de emotie waarmee de voice-over een boodschap overbrengt. Er kunnen meerdere tone-of-voices in een commercial zitten. Zo kan een commercial worden ingeluid met een wanhopige tone-of-voice, waarbij er maar geen oplossing lijkt te komen voor een bepaald probleem. Maar dan komt er plots een oplossing om de hoek kijken en verandert de wanhopige tone-of-voice in een enthousiaste, wervende stemstijl.

Schuiven naar boven